Menu

Wyjazd do Przecławia

Na  krótką wycieczkę do urokliwego zamku w Przecławiu wyruszyła dziewięcioosobowa grupa piątoklasistów z panią Jadwigą Kawką. Był to wyjazd, dla uczniów uczęszczających na kółko polonistyczne.

Już otoczenie zamku wprawiło nas w zachwyt! W piękny, słoneczny, majowy dzień ogród wyglądał bajecznie i tajemniczo! Zachęcał do spaceru, zadumy, przyroda w zamkowym ogrodzie była w pełnym rozkwicie, nawet stare, wielowiekowe lipy prezentowały sie wspaniale! Po zachwycie nad ogrodem, przyszedł czas na zwiedzanie wnętrz przecławskiego zamku. Pani przewodnik oprowadzała nas po zabytkowych komnatach. Opowiadała zajmująco o rodzinie Mikołaja Reja, która niegdyś tutaj zamieszkiwała. Podziwialiśmy rozbudowane i artystycznie namalowane drzewo genealogiczne Rejów. Dowiedzieliśmy sie, że potomkowie Mikołaja Reja żyją nadal we Francji i odwiedzają swoją dawną posiadłość. Zatrzymaliśmy sie w komnacie poświeconej znanemu pisarzowi i poecie - Mikołajowi Rejowi. Było tam jego popiersie, a na ścianach wypisane cytaty z dzieł słynnego Mikołaja. Kolejne pomieszczenia zachwycały bogatymi zdobieniami, herbami, kominkami, a nawet dębowymi posadzkami. Znaleźliśmy sie we wnętrzu dawnej kaplicy zamkowej, a z tarasu podziwialiśmy cały ogród, który otacza ten wspaniały obiekt zabytkowy. Następnie zeszliśmy do zamkowych piwnic, ogromne wrażenia zrobiły na nas prastare kamienie w fundamentach zamku! Zgodnie z sugestią pani przewodniczki , wszyscy dotykaliśmy tych kamieni, aby czerpać z nich witalną siłę. W tej szczególnej scenerii usłyszeliśmy legendy ( o duchach!!!!) związane z zamkiem w Przecławiu. Obejrzeliśmy jeszcze restaurację, pobiegliśmy do szczęśliwej kapliczki w parku, aby poprosić o ... wspaniałego męża lub żonę. Pospacerowaliśmy jeszcze po rozległych ogrodach, napawaliśmy sie widokami zamku i wypielęgnowanych roślin. Z chęcią zostalibyśmy tam cały dzień !!! Trudno nam było uwierzyć, że zamek kilkakrotnie spłonął, jak dobrze że odbudowano taki cenny zabytek i że można go zwiedzać. Zachęcamy wszystkich do wizyty w zamku przecławskim, który mieści sie tak blisko Rudy!!!!